پروفسورها

هر چی را که دوست داشته باشید می توانید در اینجا پیدا کنید

پروفسورها

هر چی را که دوست داشته باشید می توانید در اینجا پیدا کنید

مرگ به‌همگی ما لبخند می‌زند، تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که لبخندش را با لبخند پاسخ گوییم. "اورلیوس"

طبقه بندی موضوعی

۲۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۰فروردين
اطلاعاتی در باره ی تخمه هندوانه و خواص آن

متخصصان تغذیه می‌گویند تخمه هندوانه که بیشتر مردم آن را دور می‌ریزند دارای ارزش‌ غذایی بالایی است.


تخمه‌ هندوانه منبع غنی از مواد مغذی بوده و کالری آن نیز پایین است و به همین خاطر متخصصان می‌گویند که تخمه‌ هندوانه بوداده می‌تواند جایگزین خوبی برای میان وعده‌های ناسالم باشد.

فوائد تخمه‌ هندوانه ‌برای سلامت بدن :


- میزان کالری پایین: بررسی‌ها نشان می‌دهد 28 گرم تخمه هندوانه حاوی 158 کالری است که با 28 گرم چیپس سیب‌زمینی، کالری مشابهی دارد اما نکته قابل توجه این است که 28 گرم تخمه هندوانه تقریبا 400 دانه تخمه می‌شود که مقدار آن برای خوردن در یک وعده واقعا زیاد است در حالی که 28 گرم چیپس سیب زمینی فقط 15 عدد چیپس می‌شود که اغلب افراد در یک نوبت بیشتر از تعداد چیپس می‌خورند.


- منیزیم: یکی از چندین نوع ماده معدنی موجود در تخمه هندوانه منیزیم است. در هر چهار گرم از تخمه هندوانه 21 میلی‌گرم منیزیم وجود دارد. این ماده معدنی برای بسیاری از عملکردهای بدن ضرورت دارد و مصرف روزانه 400 میلی‌گرم از تخمه هندوانه توصیه می‌شود. همچنین در حفظ سلامت و عملکرد اعصاب، عضلات از جمله قلب و استخوان‌های نقش حیاتی دارد.


- آهن: یک مشت تخمه هندوانه حاوی 0.29 میلی‌گرم آهن است. اگرچه این میزان آهن خیلی زیاد نیست اما می‌توان بخشی از آهن مورد نیاز بدن را از ‌طریق تخمه هندوانه تامین کرد. آهن بخش مهمی از هموگلوبین به حساب می‌آید که اکسیژن را در بدن جابه‌جا می‌کند.


- اسید فولیک: مصرف اسید فولیک به دلیل تاثیر در عملکرد بهتر مغز و کنترل سطح هوموسیستئین توصیه می‌شود و می‌توان بخشی از نیاز بدن به این ماده را از طریق مصرف تخمه هندوانه تامین کرد.زنان باردار به میزان بیشتری از اسید فولیک نیاز دارند چرا که کمبود آن با برخی نارسایی‌های مادرزادی مرتبط است.


- چربی‌های مفید: تخمه‌های هندوانه حاوی اسید‌های چرب اشباع نشده هستند و این گروه از اسید‌های چرب برای حفاظت از بدن در برابر سکته قلبی، مغزی و همچنین برای کاهش سطح کلسترول بد خون مفیدند.

Mahdi_turkoglu
۲۵فروردين
گیاهی برای بهبود میگرن

گیاه زنجبیل از سال ها قبل و در طب سنتی دارای کاربردهای درمانی متعدد است.


مطالعات انجام شده توسط محققان دانمارکی نشان داد که گیاه زنجبیل در کنترل و بهبود سردردهای میگرنی نقش بسزایی ایفا می کند. این محققان پی بردند که اثر زنجبیل در پیشگیری و کنترل میگرن معادل داروهای مسکن شیمیایی می باشد.


گیاه زنجبیل از سال ها قبل و در طب سنتی دارای کاربردهای درمانی متعدد از جمله رفع تهوع بوده است. مطالعه اخیر نشان داد که زنجبیل به کنترل واکنش های التهابی و درد کمک کرده و سردردهای میگرنی را بهبود می بخشد.


متخصصان توصیه می کنند با شروع علایم میگرن، در حدود یک سوم قاشق مرباخوری پودر زنجبیل (معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم) را در آب گرم ریخته و بنوشید. همچنین می توان از زنجبیل تازه در رژیم غذایی روزانه استفاده نمود. مصرف این گیاه تعداد دفعات و شدت حملات میگرن را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

Mahdi_turkoglu
۲۳فروردين
 
با این تکنیکها به چشمتان نیروی تازه بدهید

با این تکنیکها به چشمتان نیروی تازه بدهید

چشم ‌از اندامهایی است که انسان از توجه به آن غفلت می کند. ما ‌همواره تلاش میکنیم پوست و موی درخشان ،چهره صاف و بدون لک داشته باشیم، اما از چشم غافل هستیم. چشم نه فقط بازتابی از زیبایی است، بلکه مهم ترین ارگان حسی است که ما را به جهان خارج متصل میکند. راست گفته اند که ، زیبایی نهفته در چشم بیننده است. با این حال، یک جفت چشم زیبا می تواند زیباییهای جهان را ببیند.

با توجه به استفاده زیاد از صفحه نمایش الکترونیکی، خواندن در نور کم و حتی قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و ... دچارخشکی چشم، سردرد، تاری دید،سوزش چشم و خیلی مشکلات دیگری می شویم. آیا تاکنون سعی ‌کردید با ورزش چشم از اذیت شدن چشمها پیشگیری کنید.


در اینجا برخی از تمرینات وجود دارد ‌که می توان در هر زمان از روز انجام دهیم عبارتند از

‌چشم,ماساژ چشم,تقویت چشم


Palming: کف دست خود را ‌روی چشمها ماساژ داده تا حرارت تولید کند و چشمها را باز و بسته کنید.

‌چشم,ماساژ چشم,تقویت چشم


چرخش چشم: ‌چشم خود را ‌10 بار به هر سمت ببرید، ‌مثلا چپ و راست و بالا و پایین و سپس مورب، 10 بار بدون حرکت گردن . به آرامی چرخش چشم خود را جهت عقربه های ساعت و مخالف آن انجام دهید.

ماساژ: ماساژ ‌چشمان ‌و پوست زیر ابرو با ‌با استفاده از ‌فشار انگشت کوچک خود، شما می توانید با ‌روغن بادام ‌ماساژ دهید.

‌چشم,ماساژ چشم,تقویت چشم


راهنمایی :

- به یاد داشته باشید ‌زمانی که بر مانیتور نگاه می کنید هر 10 دقیقه یکبار استراحت کنید و سعی کنید به اشیاء دور نگاه کنید.

- در زمان تایپ کردن آرنج تان را ‌90 درجه ‌خم کنید.

- صفحه نمایش خود را در فاصله بازو نگه دارید.

- نوشیدن مقدار زیادی آب به دفع سموم مضر ‌بدن کمک میکند.

- کنتراست و روشنایی صفحه نمایش خود را تنظیم کنید.

- خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین A و C به چشم شما بیش از حد کمک می کند.

- همچنین سبزیجات برگ سبز، انگور فرنگی و محصولات لبنی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

‌چشم,ماساژ چشم,تقویت چشم


یوگا برای ‌سلامتی چشم:

همه آساناهای یوگا که خون را افزایش می دهد سر، گردن و شانه ها برای تقویت چشم هم خوبند که عبارتند از:

- آسانا Sirsa

- svanasana Adhomukha

‌- Halasana‌

- Sarvangasana

- dhanurasana Akarna

توجه: همه شیوه های یوگا باید تحت نظارت یک مربی با تجربه یوگا انجام ‌شود.

 
Mahdi_turkoglu
۱۸فروردين
اینستاگرام ساعتی به بازار می آید

 

اینستاگرام شبکه اجتماعی محبوب که طرفداران زیادی در سال های اخیر پیدا کرده است اکنون به فکر پیشرفت خود است.

 

در حالیکه خبرها حاکی است که اپل ساعت‌های هوشمند خود را از 24 آوریل امسال روانه بازار خواهد کرد، برنامه‌نویسان در تلاشند برای این تکنولوژی پوشیدنی کوچک، برنامه‌هایی را طراحی کنند.

 

اینستاگرام مشغول طراحی اپلیکیشنی مخصوص نصب و استفاده بر روی ساعت‌های هوشمند اپل شده است.

 

رایان نیستورم، مهندس شبکه موبایلی ایسنتاگرام، در نوشته‌ای اعلام کرده است که اینستاگرام جزو اولین اپلیکیشن‌های قابل نصب روی ساعت اپل خواهد بود و برنامه نویسان اینستاگرام تصمیم دارند راه را برای دیگر برنامه‌نویسانی که علاقه‌مند به طراحی اپلیکیشن برای ساعت اپل هستند هموار کنند.

 

نسخه ساعتی اپلیکیشن اینستاگرام این امکان را به کاربران می‌دهد که صفحه کاربری و عکس‌های جدید به اشتراک گذاشته شده را چک کنند، لایک بزنند و کامنت بگذارند.

 

به نوشته این وب سایت، نسخه ساعتی اینستاگرام با نسخه طراحی شده آن برای سیستم عامل iOS متفاوت خواهد بود و بنا به اعلام اینستاگرام، این اپلیکیشن در نسخه ساعتی آن از ساختار ساده‌تری برخوردار خواهد بود.

 

البته اینستاگرام تنها برنامه‌ای نیست که تا به حال برای ساخت یک نسخه ساعتی پیش قدم شده است. بلکه اپلیکیشن‌های Evernote، City Mapper، Salesforce و همچنین اپلیکیشن روزنامه گاردین نیز خود را برای ارائه یک برنامه مخصوص ساعت‌های اپل آماده می‌کنند.

Mahdi_turkoglu
۱۸فروردين

صحبت کردن با دیگران در خانه، مدرسه یا اجتماع، عملکرد مغز را بهبود میبخشد.


از مغز خود استفاده کنید

اگر از مغز خود استفاده نکنید، غیر فعال میشود. فعال نگه داشتن مغز ذهن شما را هوشیار نگه میدارید. افرادی که از نظر ذهنی فعالیتهای چالش برانگیزی انجام میدهند کمتر در خطر بیماری آلزایمر قرار دارند.


• کتاب بخوانید

• مکالمه های طولانی داشته باشید (مثل ارائه و تدریس)

• به رادیو گوش دهید


نظم و ترتیب موجود را به هم بریزید

خاطرتان هست در کودکی بازی داشتیم که کلمات را از انتها به ابتدا ادا می کردیم؟ محققین در دانشگاه دوک تمرین هایی را ایجاد کرده اند با نام "نوروبیک" که مغز را وادار به تفکر به طرق جدید می کند. از آنجایی که که حواس پنجگانه در یادگیری نقش کلیدی ایفاء می کنند بنابراین با استفاده از آنها می توان ذهن را تمرین داد. اگر راست دست هستید سعی کنید از دست چپتان استفاده کنید. مسیر خانه تا محل کارتان را تغییر بدهید و مسیرهای جدیدی را امتحان کنید. چشمهایتان را ببندید و سعی کنید غذاها را از روی طعمشان شناسایی کنید.


عقل سالم در بدن سالم!

تمرین بدنی مخصوصا تمرین هایی که باعث افزایش تعداد ضربان قلب می شوند مانند پیاده روی و شنا، باعث افزایش جریان خون به مغز نیز می شوند. اگرچه هنوز دانشمندان دلیل آن را نمی دانند اما اینگونه فعالیتها باعث افزایش خون موجود در مغز و نیز بهبود پیوندهای بین سلول های مغزی می شود. با ادامه انجام فعالیت های بدنی، می توانید به حافظه، تخیل و حتی توانایی برنامه ریزی امورتان کمک کنید.


قدرت ذهن در گروی رژیم غذایی سالم

با انتخاب غذاهای سالم که برای قلب و تناسب اندام مفید هستند به کارکرد صحیح مغزتان نیز کمک می کنید. چاقی در میانسالی احتمال زوال عقل در سالهای بعد را تا دو برابر افزایش می دهد. کلسترول و فشار خون بالا نیز بر میزان این احتمال می افزاید. چند نکته ساده را مد نظر داشته باشید:


• به جای سرخ کردن غذا از روش های سالمتر استفاده کنید

• روغن های سالم مانند روغن دانه های گیاهی و زیتون را جایگزین کره، خامه و روغن حیوانی نمایید

• از میوه ها و سبزیجات رنگی مصرف کنید

• مصرف ماهی فراموش نشود


مراقب آنچه مینوشید باشد

می دانید که نوشیدن نوشابه های الکلی بر قضاوت، تکلم، حرکات و حافظه شما تاثیر منفی می گذارد. این را هم می دانید که الکل آثار بلند مدت مخربی نیز دارد؟ ‌مصرف مداوم الکل در طولانی مدت باعث کوچک شدن لوب های پیشین مغز می شود و این آسیب ها حتی با ترک الکل نیز برگشت پذیر نخواهند بود. ‌


بازیهای کامپیوتری ذهن را تمرین میدهند

چندین پژوهش نشان داده است که بازیهای کامپیوتری بخشی از مغز را که مسئول کنترل حرکت، حافظه، برنامه ریزی و مهارتهای حرکتی است تحریک و فعال میکند. برخی کارشناسان معتقدند بازی تنها میتواند مهارت شما در بازی را ارتقا میدهد. هنوز توافقی در این زمینه وجود ندارد اما میتوان به کودکان اجازه داد زمان مشخصی را به بازیهای کامپیوتری اختصاص دهند.


موسیقی به ذهن کمک میکند

نواختن موسیقی در کودکی به بخش تفکر مغز کمک میکند در بزرگسالی بهتر کار کند. تجربه موسیقی عملکرد ذهنی را که ارتباطی با موسیقی ندارند مانند حافظه و توانایی برنامه ریزی تقویت میکند. همچنین به هماهنگی بهتر دست و بدن کمک مینماید. علاوه بر اینها موسیقی تفریح خوبی است. نگران نباشید، هیچ وقت برای شروع دیر نیست.


اجتماعی باشید

صحبت کردن با دیگران در خانه، مدرسه یا اجتماع، عملکرد مغز را بهبود میبخشد. مطالعات نشان میدهند که فعالیتهای اجتماعی برای مغز مفید است بنابراین وارد فعالیتهای اجتماعی شوید، در کلاس مورد علاقه تان ثبت نام کنید یا با دوستانتان تماس بگیرید. ‌


آرامش خود را حفظ کنید

استرس بیش از حد به بخش خاکستری مغز صدمه میزند. بخش خاکستری مغز دربردارنده سلولهایی است که اطلاعات را ذخیره و پردازش میکنند. چند روش ساده برای آرام شدن:


• نفس عمیق بکشید

• موضوعی برای خندیدن و شاد شدن پیدا کنید

• به موسیقی گوش کنید

• یوگا یا مدیتیشن انجام دهید


تاثیر خواب بر مغز

پیش و پس از یادگیری مطلب جدید، خواب کافی داشته یاشید. وقتی خسته باشید تمرکز برایتان دشوار میشود. وقتی پس از یادگیری مطلب جدیدی میخوابید، مغز اطلاعات جدید را ضبط میکند تا بعدا بتوانید آنها را به خاطر بیاورید. استراحت طولانی در شب برای خلق و حافظه لازم است. بزرگسالان به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.


کمک به حافظه

هرکسی ممکن است گاهی حواسش پرت شود. با افزایش سن ممکن است به سادگی سابق نتوانید مسائل را به یاد بیاورید. این امری طبیعی و بخشی از فرایند سالخوردگی است. چند اقدامی که در این زمینه به شما کمک میکنند:


• همه چیز را بنویسید

• از تقویم و یادآور گوشی همراه خود حتی برای موارد ساده استفاده کنید

• هر بار بر یک کار تمرکز کنید


تکرار نام دیگران

در به یاد آوردن نامها مشکل دارید؟ همیشه در حین صحبت با اشخاص نام آنها را تکرار کنید (اگر نمیخواهید با صدای بلند این کار را انجام دهید، حداقل در ذهن خود بگویید). میتوانید تصویر یا شعری از خود بسازید که بین اسامی آنها در ذهنتان ارتباط ایجاد کند.

Mahdi_turkoglu
۱۸فروردين
 

آیامی خواهید به آرامش دورن برسید؟ اگر می خواهید به رازهای آرامش درون خود پی ببرید باماهمراه باشید:

۱- راز آرامش درون خویشتنداری است، انرژیهای خود را پراکنده نکن، بلکه آنها را تحت نظر داشته باش و به طرز مفیدی هدایتشان کن.


۲- راز آرامش درون در این است که هرکاری را با حواس جمع و علاقه انجام دهی.


۳- راز آرامش درون در زمان حال زندگی کردن است، ‌…گذشته و آینده را در چرخه ذهنی ابدیت رها کن.


۴- راز آرامش درون در آسایش درون است، یعنی آسایش جسمانی ، عاطفی ذهنی و معنوی.


۵- راز آرامش درون در دل نبستن است،این را بدان که در حقیقت هیچ چیز و هیچ کس به تو تعلق ندارد.


۶- راز آرامش درون در شادی است، افکار شادی آفرین را آگاهانه حفظ کن.


۷- این را بدان که شادی در درون تو جای داردو نه در اشیاء و شرایط خارج از وجود تو .


۸- راز آرامش درون در این است که همه چیز را همانطور که هست بپذیری ، آنگاه با امید و آرامش در جهت بهبودی آن قدم برداری.


۹- راز آرامش درون در درک این مطلب است که تو نمی توانی دنیا را تغییر دهی، اما می توانی خودت را تغییر دهی.


۱۰- راز آرامش درون در دوستی با افراد مثبت است، از معاشرت با افرادی که طبیعتی خالی از صفا و صمیمیت دارند پرهیز کن.


۱۱- راز آرامش درون در ایجاد آرامش در محیط اطراف خویش است.


۱۲- راز آرامش درون در یک زندگی ساده است، ضروریات زندگی را دوباره برای خود تعریف کن.


۱۳- راز آرامش درون در یک زندگی سالم است، هر روز ورزش کن، غذای مناسب بخور و نفس عمیق بکش.


۱۴- راز آرامش درون در داشتن وجدانی پاک است.


۱۵- راز آرامش درون در رفتار آزادانه است، رفتاری که بر آمده از خود واقعی ات باشد، نه افکار دیگران.


۱۶- راز آرامش درون در این است که در تمام مراحل زندگی از حق پیروی کنی.


۱۷- راز آرامش درون در غبطه نخوردن به مال دیگران است، این را بدان که آنچه حق توست، هر طور شد خود را به تو خواهد رساند.


۱۸- راز آرامش درون در گله مند نبودن است، آنچه دنیا به تو می بخشد، در مقابل چیزی است که پیش تر ، تو به او بخشیده ای.


۱۹- راز آرامش درون در این است که اشتباهات خود را بپذیری و بدانی که فقط خود تو می توانی آنها را به موفقیت تبدیل کنی.


۲۰- راز آرامش درون در این است که بر دشمن درونت غلبه کنی، نه اینکه او را سرکوب کنی.


۲۱- ‌راز آرامش درون در تمرین اراده است، حتی اگر ذهنت به شدت با آن مخالف باشد.


۲۲- راز آرامش درون در این است که دلت همیشه شاد باشد، حتی هنگامی که دیگران عبوس هستند.


۲۳- راز آرامش درون در این است که به جای توقع خوشحالی از دیگران، خودت آنها را خوشحال کنی.


۲۴- راز آرامش درون در این است که خیر و سلامت دیگران را خیرو سلامت خود بدانی.


۲۵- راز آرامش درون در بی آزار بودن است، هرگز کسی را نرنجان.


۲۶- راز آرامش درون، کار کردن درکناردیگران است، نه در مقابل آنها.

Mahdi_turkoglu
۱۴فروردين
بالکن کوچک خانه تان را زیبا کنید

تزئین بالکن ها همانند انتخاب متریال درست و هماهنگ برای نما می تواند بر زیبایی بصری ساختمان شما تاثیر گذار باشد. در این روزهای پر هیاهوی نزدیک به نوروز که مشغول تغییر دکوراسیون داخلی منزلتان هستید بهتر است فکری هم برای بالکن منزلتان بکنید.بالکن ها می توانند معرف اتفاقاتی باشد که در روزهای بهاری قرار است در خانه تان رخ دهد. فرقی نمی کند بالکن خانه شما کوچک باشد یا بزرگ ما برای هر دو نوع این بالکن ها ایده هایی داریم.

 

 

 
Mahdi_turkoglu
۱۴فروردين
 
7 قدم تا شناخت خواسته های زندگی

بسیاری از ما بدون اینکه به خواسته واقعی خود از زندگی واقف باشیم، عمر خود را می گذرانیم. اغلب ما بر حسب عادت و یا آنچه از بچگی آموخته ایم به کارهایی مشغول هستیم بدون آنکه آن ها را مورد پرسش قرار دهیم و یا شک کنیم که این تصمیمات برای ما مناسب است یا خیر. به همین دلیل بسیاری از ما اینچنین زندگی نه چندان خوشایندی را پشت سر می گذاریم. فهمیدن خواسته واقعی ما از زندگی کار آسانی نیست، یک شبه صورت نمی گیرد و به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. در اینجا راهکار هایی را می خوانید که می تواند در این راستا به کارتان آید.

1. ‌ ‌گذشته را رها کنید

پیش از فکر کردن در مورد خواسته های خود از زندگی، گذشته و افسوس را رها کنید. بپذیرید که هیچ معجزه ای نمی تواند اشتباهات گذشته را تغییر دهد. توجه خود را به «حال» و آینده نزدیک معطوف کنید و اینچنین زندگی خود را به پیش ببرید.


2. ‌ ‌خواسته و نیاز واقعی خود را بشناسید.

ببینید برای خوشحال بودن در زندگیتان به چه چیزی نیاز دارید. بله، این یک کار سخت است که زمان زیادی از شما می گیرد. فکر کنید چه چیزهایی برای شما اهمیت بیشتری دارند؟ عشق، خانواده، یا وضعیت مالی. زمانی که پاسخ این پرسش ها را فهمیدید، فهمیدن آنچه برای یک زندگی ایده آل لازم دارید آسان تر می شود.


3. ‌ ‌ چه چیزهایی باعث خوشحالیتان می شود

آیا می دانید چه چیزهایی شما را از ته دل خوشحال می کند؟ روزانه چند دقیقه به این موضوع فکر کنید و به کارهایی که دوست می دارید و به شما انرژی می دهد. بعد از پی بردن به این موارد، فهمیدن خواسته های زندگی برایتان آسان تر است. اگر اندیشیدن به شغل، شما را ناراحت و نگران می کند، وقتش است در مورد شغل یا اهدافتان تجدید نظر کنید.


4. ‌ ‌در 5 سال آینده چه وضعیتی خواهید داشت؟

آیا تابحال وضعیت 5 سال بعدتان را تجسم کرده اید؟ شاید تجسم خود در آینده دشوار باشد، اما به شما کمک می کند بفهمید از زندگی چه می خواهید. فکر کنید به چه هدف هایی می خواهید برسید و چه مهارتهایی را در خود تقویت کنید. هر گاه پاسخ این پرسش ها را دانستید برای دستیابی به اهدافتان برنامه ریزی کنید.


5. ‌ ‌یک سرگرمی را دنبال کنید

یک شیوه ثمربخش برای فهمیدن خواسته های واقعی زندگی، تجربه و دنبال کردن سرگرمی های مختلف و جدید است. شاید از نتیجه آن شگفت زده شوید و چیزهایی ببینید که تابحال در مورد خود نمی دانستید، و ‌بدین طریق در مورد اولویت ها و اهدافتان تجدید نظر کنید.


6. ‌ ‌چه چیزهایی را واقعا دوست ندارید؟

فهمیدن آنچه شما را آزرده خاطر می کند و آنچه برای زندگی خود نمی خواهید و مجبور نیستید در زندگی تان انجام دهید. پیشنهاد می کنم فهرستی از چیزهایی که از آن بیزار هستید تهیه کنید.این لیست به شما کمک می کند تا بفهمید برای شادتر بودن چه باید بکنید. شاید شغل کنونی خود را دوست ندارید یا شاید بهترین دوستتان در واقعیت بهترین دوست شما نیست. در هر صورت تلاش در راستای بهبود زندگی خود را از امروز آغاز کنید. گذشته از تمام اینها، زندگی شما کوتاهتر از آن است که وقتتان را با چیزهایی که دوست ندارید بگذرانید.


7. ‌ ‌مشورت و راهنمایی بگیرید

اگر از راهکارهای قبلی خسته شدید و باز هم نمی توانید خواسته های خود را شناسایی کنید، توصیه می کنیم با کسی صحبت کنید (یکی از والدین یا اعضای خانواده، دوست، یا شاید یک مشاور یا روانکاو). بد نیست هر از گاهی نصیحت و راهنمایی بگیریم. دوست شما شاید نکاتی را بگوید که شما هیچگاه به آن توجه نکرده اید و از آن طریق بتوانید با هدف های زندگی تان آشنا شوید.


امیدواریم این راهنمایی ها به شما کمک کند تا اهداف و برنامه های زندگی خود را بشناسید. زندگی چندان آسان نیست و باید همیشه آماده باشید تا با چالش های جدید روبرو شده و موفق تر شوید. اگر راهکارهای دیگری به ذهنتان می رسد کامنت بگذارید.

Mahdi_turkoglu
۱۴فروردين


فروردین

فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است. بنا به عقیده پیشینیان، ده روز پیش از آغاز هر سال فروهر در گذشتگان که با روان و وجدان از تن جدا گشته، برای سرکشی خان و مان دیرین خود فرود می آیند و ده شبانه روز روی زمین به سر می‌برند. به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان، هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند. فروهران در ده روز آخر سال بر زمین هستند و بامداد نوروز پیش از بر آمدن آفتاب، به دنیای دیگر می‌روند.

 

اردیبهشت
طبیعت

اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا اشاوهیشتا و در پهلوی اشاوهیشت و در فارسی اردیبهشت گفته شده که کلمه‌ای است مرکب از دو جزء: جزء اول “اشا” از جمله لغاتی است که معنی آن بسیار منبسط است، راستی و درستی، تقدس، قانون و آئین ایزدی، پاکی…. و بسیار هم در اوستا به کار برده شده است. جزء دیگر این کلمه که واژه “وهیشت” باشد. صفت عالی است به معنای بهترین، بهشت فارسی به معنی فردوس از همین کلمه است. در عالم روحانی نماینده صفت راستی و پاکی و تقدس اهورامزداست و در عالم مادی نگهبانی کلیه آتش های روی زمین به او سپرده شده است. در معنی ترکیب لغت اردیبهشت “مانند بهشت” هم آمده است.

خرداد
طبیعت

خرداد نام سومین ماه سال و روز ششم در گاه‌شمار اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان هئوروتات ،در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: جزء هئوروه که صفت است به معنای رسا، همه، درست و کامل. دوم تات که پسوند است برای اسم مونث، بنابراین هئوروتات به معنای کمال و رسایی است. ایزدان تیر و باد و فروردین از همکاران خرداد می‌باشند. خرداد نماینده رسایی و کمال اهورامزداست و در گیتی به نگهبانی آب گماشته شده است.

تیر
تماشای جنگل در جزیره

تیر نام چهارمین ماه سال و روز سیزدهم هر ماه گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا تیشریه، در پهلوی تیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده که یکی از ایزدان است و به ستاره شعرای یمانی اطلاق می‌شود. فرشته مزبور نگهبان باران است و به کوشش او زمین پاک، از باران بهره مند می‌شود و کشتزارها سیراب می‌گردد. تیشتر را در زبان های اروپایی سیریوس خوانده اند. هر گاه تیشتر از اسمان سر بزند و بدرخشد مژده ریزش باران می‌دهد. این کلمه را نباید با واژه عربی به معنی سهم اشتباه کرد.

مرداد
جنگل

مرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا امرتات ،در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از سه جزء:اول “ا” ادات نفی به معنی نه، دوم “مرتا” به معنی مردنی و نابود شدنی نیست و سوم تات که پسوند و دال بر مونث است. بنابراین امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی. پس واژه “مرداد” به غلط استعمال می‌شود. در ادبیات مزدیسنا امرداد یکی از امشاسپندان است که نگهبانی نباتات با اوست.

در مزدیسنا شخص باید به صفات مشخصه پنج امشاسپند دیگر که عبارتند از:

نیک اندیشی، صلح و سازش، راستی و درستی، فروتنی و محبت به همنوع، تامین اسایش و امنیت بشر مجهز باشد تا به کمال مطلوب همه که از خصایص امرداد است نایل گردد.

شهریور
جنگل

شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا خشتروئیریه، در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور می‌دانند. کلمه ای است مرکب از دو جزء: خشتر که در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی کشور و پادشاهی است و جزء دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن وئیر یه یعنی برگزیده و آرزو شده و جمعاً یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده . این ترکیب بارها در اوستا به معنی بهشت یا کشور آسمانی اهورامزدا آمده است. شهریور در جهان روحانی نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات. چون نگهبانی فلزات با اوستاو را دستگیر فقرا و ایزد رحم و مروت خوانده اند. روایت شده است شهریور آزرده و دلتنگ می‌شود از کسی که سیم و زر را بد به کار اندازد یا بگذارد که زنگ بزند.

مهر
محیط زیست

در سانسکریت میترا، در اوستا و پارسی میثر و در پهلوی میتر و در فارسی مهر گفته می‌شود. که از ریشه سانسکریت آمده به معنی پیوستن. اغلب خاورشناسان معنی اصلی مهر را واسطه و میانجی ذکر کرده اند. مهر واسطه است میان آفریدگار و آفریدگان. میثره در سانسکریت به معنی دوستی و پروردگار و روشنایی و فروغ است و در اوستا فرشته روشنایی و پاسبان راستی و پیمان است. مهر ایزد هماره بیدار و نیرومند است و برای یاری کردن راستگویان و بر انداختن دروغگویان و پیمان شکنان در تکاپوست. مهر از برای محافظت عهد و پیمان و میثاق مردم گماشته شده است. از این رو فرشته فروغ و روشنایی نیز هست که هیچ چیز ار او پوشیده نمی‌ماند. برای آن که از عهده نگهبانی بر آید اهورامزدا به او هزار گوش و ده هزار چشم داده است. مقام مهر در بالای کوه “هرا” است، انجایی که نه روز است و نه شب، نه گرم است و نه سرد، نه ناخوشی و نه کثافت .مهر از آنجا بر ممالک آریایی نگران است. این آرامگاه خود به پهنای کره زمین است یعنی مهر در همه جا حاضر است و با شنیدن آوای ستمدیدگان آگاه گشته به یاری آنان می‌شتابد.

آیین مهر در دین مسیح نیز مشهود است. ایزد مهر در اصل بجز ایزد خورشید بوده است اما بعدها آندو را یکی دانسته اند. مورخان یونانی مهر را به نام میترس یاد کرده اند و کر کرده اند که ایرانیان خورشید را به اسم “میترس” می‌ستایند.از این خبر پیداست که در یک قرن پیش از میلاد مسیح آندو با یکدیگر مخلوط شده اند. نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه را به عهده ایزد مهر است.

آبان
محیط زیست

در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته می‌شود. در اوستا بارها “آپ” به معنی فرشته نگهبان آب استعمال شده و همه جا به صیغه جمع آمده است. نام ماه هشتم از سال خورشیدی و نام روز دهم از هر ماه را، آبان می دانند. ایزد آبان موکل بر آهن است و تدبیر امور و مصالح ماه به او تعلق دارد. به سبب آنکه “زو” که یکی از پادشاهان ایران بود در این روز با افراسیاب جنگ کرده، او را شکست داده، تعاقب نمود و از ملک خویش بیرون کرد، ایرانیان این روز را جشن می گیرند، دیگر آنکه چون مدت هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیار تلف گردیده و بعضی به ملک دیگر رفتند. عاقبت در همین روز باران شروع به باریدن کرد و بنابراین ایرانیان این روز را جشن کنند. آفتاب در این ماه در برج عقرب یا کژدم قرار می‌گیرد.

آذر
محیط زیست

در اوستا آتر، آثر، در پارسی باستان آتر، در پهلوی آتر، و در فارسی آذر می‌گویند. آذر فرشته نگهبان آتش و یکی از بزرگتری ایزدان است. آریائیان(هندوان و ایزدان) بیش از دیگر اقوام به عنصر آتش اهمیت می دادند. ایزد آذر نزد هندوان ،آگنی خولنده شده و در “ودا” (کتاب کهن و مقدس هندوان) از خدایان بزرگ به شمار رفته است. آفت اب در این ماه در برج قوس یاکماندار قرار می گیرد.

دی
زمستان، یخ ، برف رودخانه

در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده، دادار و آفریدگار است و غالبا صفت اهورامزدا است و آن از مصدر “دا” به معنی دادن و افریدن است. در خود اوستا صفت دثوش (=دی)برای تعیین دهمین ماه استعمال شده است. در میان سی روز ماه، روزهای هشتم و بیست و سوم به دی (آفریدگار،دثوش) موسوم است. برای اینکه سه روز موسوم به “دی” با هم اشتباه نشوند نام هر یک را به نام روز بعد می‌پیوندند. مثلا روز هشتم را “دی باز” و روز پانزدهم را “دی بمهر” و….دی نام ملکی است که تدبیر امور و مصالح روز و ماه دی به او تعلق دارد.

بهمن
برف

در اوستا وهومنه ،در پهلوی وهومن، در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: “وهو” به معنی خوب و نیک و “مند” از ریشه من به معنی منش: پس یعنی بهمنش، نیک اندیش، نیک نهاد. نخستین آفریده اهورامزدا است و یکی از بزرگترین ایزدان مزدیسنا. در عالم روحانی مظهر اندیشه نیک و خرد و توانایی خداوند است. انسان را از عقل و تدبیر بهره بخشید تا او را به آفریدگار نزدیک کند. یکی از وظایف بهمن این است که به گفتار نیک را تعلیم می دهد و از هرزه گویی باز می‌دارد. خروس که از مرغکان مقدس به شمار می‌رود و در سپیده دم با بانگ خویش دیو ظلمت را رانده، مردم را به برخاستن و عبادت و کشت و کار می‌خواند، ویژه بهمن است. همچنین لباس سفید هم از آن وهمن است. همه جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است. بنا به نوشته ابوریحان بیرونی جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است. بهمن اسم گیاهی است که به ویژه در جشن بهمنجه خورده می‌شود و در طب نیز این گیاه معروف است.

اسفند
دویدن در برف زمستانی

در اوستا اسپنتا آرمیتی، در پهلوی اسپندر، در فارسی سپندار مذ، سفندارمذ، اسفندارمذ، و گاه به تخفیف سپندار و اسفند گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: سپند، که صفت است به معنی پاک و مقدس، یا ارمئتی هم مرکب از دو جزء: اول آرم که قید است به معنی درست، شاید و بجا. دوم متی از مصدر من به من معنی اندیشیدن. بنابراین ارمتی به معنی فروتنی، بردباری و سازگاری است و سپنته آرمتی به معنی بردباری و فروتنی مقدس است. در پهلوی آن را خرد و کامل ترجمه کرده اند. سپندارمذ یکی از امشاسپندان است که مونث و دختر اهورامزدا خوانده شده است. وی موظف است که همواره زمین را خرم ، آباد، پاک و بارور نگه دارد، هر که به کشت و کار بپردازد و خاکی را آباد کند خشنودی اسپندارمذ را فراهم کرده است و آسایش در روی زمین سپرده به دست اوست و خود زمین نیز نماینده این ایزد بردبار و شکیباست و مخصوصاً مظهر وفا و اطاعت و صلح و سازش است. بیدمشک گل مخصوص سپندارمذ می‌باشد.

Mahdi_turkoglu
۱۴فروردين

 

عکس های جالب و دیدنی را از خورشید گرفتگی ای که به تازگی رخ داده است مشاهده می کنید.

 

عکس های زیبا و طبیعی از خورشید گرفتگی

خورشید گرفتگی

Mahdi_turkoglu
۱۱فروردين

از همه ی دوستانی که همیشه به وبلاگ ما سر زده اند و خوشحال کرده اند خیلی ممنون.امروز این وبلاگ در بازدید های روزانه اش رکورد شکست.واقعا دمتون گرم

Mahdi_turkoglu