»» مهندسی آلمانی در برابر جادوی ژاپنی: نبرد آئودی R8 و نیسان GT-R
در مقایسهای سخت و فشرده به بررسی دو خودروی اسپرت و محبوب یعنی آئودی R8 V10 Plus و نیسان GT-R Track Pack خواهیم پرداخت. این خودروها بهصورت بیرحمانهای اشک هر رقیبی را در کف خیابان درمیآورند!
تأمین نیروی مداوم و بیوقفه در این خودروها به همراه سیستم چهارچرخ متحرک و سیستم گیربکس دو کلاچه حس دلپذیری از رانندگی را به وجود میآورد. در این میان اگر خواستار خودروی AWD سریعتری هستید گزینههای پیش روی شما لامبورگینی آونتادور 400 هزار دلاری و بوگاتی ویرون میلیون دلاری هستند. بنابراین دلیلی ندارد تا این دو خودرو را با توجه به سابقه و عملکرد و صد البته قیمتشان، متواضع و فروتن ندانیم.
GT-R با موتور 545 اسبی و قیمت 116.710 دلاری، به نظر معاملهٔ خوبی به نظر میرسد. اینطور نیست؟! پکیج Track دارای موارد اضافی شامل مجراهای خنککنندهٔ سیستم ترمز، سیستم ضربهگیرهای اصلاحشده و… میباشد. در این مدل همچنین صندلیهای عقب حذف شده و چرخهای فورج کاری شدهٔ آن نیز از مدل Black Edition به عاریت گرفته شدهاند. اما موارد جدید برای R8 نیز شامل سیستم انتقال قدرت 2 کلاچه و مدل V10 Plus است. برای هرچه کمتر شدن وزن این خودرو آئودی تمهیداتی اندیشیده است که دربردارندهٔ مخزن سوخت کوچکتر، ضربهگیرهای اصلاحشده، صندلیها با تنظیم دستی و استفاده از قطعات فیبر کربنی میباشد. مجموع این موارد باعث کاهش 59 کیلوگرم وزن خودرو شده است که در ترکیب با افزایش 25 اسب بخاری قدرت موتور عملکرد بهتری را به نمایش میگذارد.
نوع عملکرد موتور این دو خودرو و همچنین تفاوت بازهٔ قیمتی آنها قابل توجه است اما ما نمیتوانیم در برابر وسوسهٔ مقایسهٔ این دو خودرو مقاومت کنیم! پس برای یک مقایسهٔ جانانه به دل جاده و پیست میزنیم!
ابتدا با یک درگ موافق هستید؟ سریع راندن برای این دو خودرو بسیار آسان است. هر دو خودرو دارای روش لانچ کنترل هستند اما جان کلام این است: ترمز، گاز، ناپدید شدن! در زمان حدود 11 ثانیه، مسابقه تمام است. نیسان با اختلاف 0.3 ثانیه برنده میشود. شتاب صفر تا 96 کیلومتر 2.7 ثانیهای نیسان، آن را در ردیف بزرگانی همچون ویرون و پورشه 911 توربو قرار میدهد.
کدامیک سریعتر است؟! خب به جواب این سؤال رسیدیم اما سؤال اساسیتر این است: کدام یک بهتر است؟ برای مشخص شدن پاسخ به چیزی بیش از یک مسابقهٔ درگ نیاز داریم. پس راهی جاده و پیست میشویم.
در جادههای کوهستانی ما به همراه آقای Edward Loh تلاش میکنیم تا سرعت خودروها را از حد مجاز فراتر نبریم. R8 در اینجا اصرار میکند که شما بهصورت تدریجی از هر پیچ عبور کنید ولی GT-R هرگز از سرعت کم ابراز رضایت نمیکند و شما را به خاطر این کار سرزنش میکند.
آقای Loh میگوید: من فکر میکنم در پیچهای تند،GT-R آئودی را شگفتزده میکند. نکتهٔ جالبی که دیده میشود دودهای خاکستری است که از اگزوز GT-R خارج میشود.
تایرهای دانلوپ به GT-R اجازه میدهند که با سرعت بالا وارد پیچ شود و به نظر میرسد این خودرو به طور مداوم طالب سرعت بیشتری است. شما میتوانید همیشه زودتر از آن چیزی که فکر میکنید پایتان را بر روی پدال گاز فشار دهید البته چالش واقعی پیدا کردن زمان این کار است. پاداش این کار نیز شتاب گیری مسلسلوار و دیوانه کنندهٔ آن است که همراه با صدای خشن موتور و نالهٔ گیربکس، لرزه بر اندام هر رقیبی میاندازد.GT-R نیروی g چشمگیری را تولید میکند بنابراین باید منتظر خوشامدگویی صندلیهای محکم مناسب و آبی و خاکستری رنگ آن باشید! در موقع رانندگی، حتی با وجود مجموعهٔ Bilsteins و همچنین حالت Comfort، به نظر میرسد که هر گونه نقص و عیب جاده به شما منتقل میشود.
حال به سراغ آئودی R8 میرویم. در رابطه با این خودرو شما احساس فراگیری از تصفیه و پالایش را پیدا میکنید. این خودرو به طرز عالی هنر و مهارت خود را نشان میدهد و در برابر خشونت موجود در GT-R میتواند موفقتر باشد. نمای ظاهری و بیرونی آن و احساس کنترل و تو دست بودن آن به نظر میرسد که بهتر و مستقیمتر است. تقسیم وزن R8 بهتر احساس میشود و شما به آسانی خواهید فهمید که چگونه بتوانید خود را با قدرت موتور و پدال گاز هماهنگ کنید. ضربهگیرهای اصلاحشدهٔ آئودی رانندگی نسبتاً راحتی را در مقیاس یک سوپرکار ارائه میدهند. راندن R8 شما را از محیط بیرون ایزوله نمیکند و شما هنوز احساس میکنید که خودرو در حال انجام چه کاری است اما باید ذکر کرد که از صداهای ناخواسته خبری نیست.
آقای Loh متذکر میشود که: آئودی احساس خاصتری دارد و همچنین مرغوبتر دیده میشود.
در نبرد سیستمهای انتقال قدرت،R8 احساس بهمراتب بهتری دارد. تعویض دندههای آن سریعتر و روانتر احساس میشود و بهترین صدای موتور V10 را ارائه میدهد. گیربکس GT-R نیز چیزی از رقیب کم ندارد اما شیفتهای آن در برابر آئودی قدری کم میآورد.
پس از آزمایشهای جادهای که با محدودیت سرعت همراه بود به پیست میرویم، جایی که آقای Randy Pobst بسیار مشتاق تست این دو خودرو بدون هر گونه محدودیت غیرعادلانهٔ سرعت است.
او ابتدا سوار R8 میشود. زوزههای موتور V10 آئودی حتی پس از ناپدید شدن و از فواصل دور به گوش میرسد. پس از این تست، Randy مجموعهٔ فنی و موتور خودرو را ستود اما از مقداری بیش فرمانی در خودرو گلهمند بود.
شما باید دربارهٔ قدرت بیش فرمانی فکر کنید، این مورد کنترلپذیر است و میتواند لذت زیادی را به ارمغان آورد اما اگر بخواهید که سریع حرکت کنید باید دقت کافی را دراینباره به خرج دهید.
اما در رابطه با نیسان GT-R مزیتی وجود دارد. ورای نشان “Track Pack” که بر کنسول مرکزی آن نقش بسته است، تنظیمات خاص نیسان در این مدل قرار داده شده است. پس از طی چندین دور در پیست،Randy این چنین میگوید:
من آرزو میکنم که خودروی مسابقهای خودم همانند GT-R باشد. او این گونه ادامه میدهد: بیش فرمانی وجود ندارد. هنوز هم این خودرو خیلی خوب وارد پیچها میشود. شما میتوانید لحظههای قطبی و متضاد بیشتری را در این خودرو احساس کنید اما این نیسان بالانس شده است و قسمت عقب آن دقیقاً در جایی که به آن تعلق دارد باقی میماند.
در حالی که زمان 1:21.95 ثانیه طی یک دور پیست برای R8 بسیار قابل احترام است (0.4 ثانیه سریعتر از فراری 458) اما زمان 1:19.55 ثانیهای نیسان GT-R حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد. این زمان حتی 0.17 ثانیه سریعتر از دوکاتی 1198s است.
اما راز GT-R چیست؟! تورک و کشش، آن هم به مقدار زیاد! برای این خودرو بسیار سهل است که از پیچها با سرعت خارج شود و در این میان هیچ زمانی را تلف نمیکند. در نتیجه این خودرو سطحی از اعتماد و اطمینان را به وجود میآورد که به شما اجازه میدهد بیشتر بر روی پدال گاز بفشارید.
Randy به شوخی بیان میدارد که شما برای طی یک دور پیست با آئودی فقط به یک دست نیاز دارید ولی ما در موقع راندن آن خیلی لبخند نمیزنیم! پس از اندکی تفکر عمیق به این نکته پی میبریم که راندن آن لذت زیادی دارد.
یک مباحثهٔ متقاعدکننده برای هر دو خودرو وجود دارد. GT-R مشخصاً احترام زیادی را به خاطر برتری چشمگیر در سرعت برمیانگیزد اما در رابطه با دقت و لطافت کمی غفلت کرده است. البته عناصر لذت رانندگی را داراست ولی جاده را از دست میدهد. R8 عمیقتر است. استفاده از این خودرو آسان است و راحتی بیشتری دارد به این معنی که شما میتوانید هر روز با آن رانندگی کنید و هنوز هم زمانی که با آن سریع برانید مانع لذت شما نخواهد بود. نکتهٔ مهم این است که برخلاف نیسان شما مجبور نیستید که در محدودیت مطلق باشید تا از آن لذت ببرید.
R8 برنده است، نه به خاطر اصلاحات فنی بیشتر و صدای جذابتر و نمای زیباتر، بلکه به خاطر این که همهٔ ما میخواهیم آن را برانیم…
آئودی R8
موتور وسط،AWD، مجهز به لانچ کنترل
قدرت: 550 اسب بخار در 8000 rpm
تورک: 535 نیوتن متر در 6500 rpm
شتاب صفر تا 96: 3.2 ثانیه
مسافت یک چهارم مایل (400 متر): 11.3 ثانیه با سرعت 202.4 کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی: 0.99 g
قیمت پایه: 182,595 دلار
قیمت در زمان تست: 188.995 دلار
نیسان GT-R
موتور جلو، AWD، مجهز به لانچ کنترل
قدرت: 545 اسب بخار در 6400 rpm
تورک: 627.7 نیوتن متر در 3200 rpm
شتاب صفر تا 96: 2.7 ثانیه
مسافت یک چهارم مایل: 11.0 ثانیه با سرعت 201.3 کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی: 1.04 g
قیمت پایه: 116,710 دلار
قیمت در زمان تست: 116.710 دلار