۰۲شهریور
»» فراری 458 در برابر لامبورگینی اوراکان
از دیرباز تاکنون خودروسازان زیادی باهم در رقابت بودهاند و در کلاس خودروهای اسپرت شاید بدون اغراق داغترین رقابت مربوط به خودروسازان چکمه سبز ایتالیا یعنی فراری و لامبورگینی است. رقابتی که از توهین انزو فراری به تراکتور فروچیو لامبورگینی و تولد GT350 شکل گرفت. حال پس از نیم قرن رقابت نوبت به جنگ فراری 458 اسپشیاله و لامبورگینی اوراکان رسید و باید دید که زور کدام یک بر دیگری خواهد چربید؟ اسب مودنا یا گاو وحشی سنت آگاتا؟
طراحی و ساخت
اوراکان جایگزین مدل افسانهای گایاردوست. خودرویی که در ده سال تولید خود با 14 هزار مدل فروش به پرشمارترین خودروی اسپرت این شرکت تبدیل شد. این خودرو ظاهری شبیه به برادر بزرگ خود آونتادور دارد و قسمت عقب بدنه و چراغهای عقب آن شبیه گایاردوست. از طرفی دیگر 458 اسپشیاله نسل سوم فراری 458 است که جایگزین 458 اسپایدر شده و بدون شک واضحترین تمایز آن نسبت به 458 های قبلی نوار آبی و سفیدی است که روی بدنهاش کشیده شده است.
مشخصات فنی
اوراکان از موتور وی 10 خورجینی 5.2 لیتری ساخت فولکسواگن بهره میگیرد. یعنی همان موتوری که روی آئودی آر 8 و لامبورگینی گایاردو تعبیه شده بود. در طرف دیگر فراری از موتور 4.5 لیتری وی 8 خورجینی استفاده میکند. در نگاه اول به نظر میرسد که قدرت خیلی کمتری نسبت به اوراکان دارد ولی قدرت اوراکان 602 اسب بخار و قدرت 458 هم 597 اسب بخار است که نسبت به نوع موتور خود قدرت بیشتری نسبت به حجم موتور از اوراکان دارد. وزن اوراکان 1442 کیلوگرم است که به نسبت 42 به 58 تقسیم میشود و 10 درصد از گایاردو سبکتر است. وزن 458 اسپشیاله 1290 کیلوگرم است یعنی نسبت توان به وزن آن 463 اسب بخار بر تن است و نسبت توان به وزن اوراکان 417 اسب بر تن است. یعنی کمتر از 458 است. گشتاور اوراکان 560 نیوتن متر است و 458 هم 540 نیوتن متر نیروی گشتاور تولید میکند. صفر تا صد 458 فقط 3 ثانیه است. یعنی برابر با اف 12 برلینتا! در حالی که صفر تا صد اوراکان 3.2 ثانیه است. سقف سرعت اوراکان 330 کیلومتر است و 458 میتواند تا 325 کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. اوراکان قدرت خود را از طریق گیربکس 7 سرعته 2 کلاچه به 4 چرخ منتقل میکند. فراری هم محرک عقب است و انتقال قدرتش به چرخهای عقب و از طریق گیربکس 7 سرعته 2 کلاچه اتوماتیک صورت میپذیرد. قیمت یک اوراکان 237 هزار دلار است و 458 هم حدود 298 هزار دلار میارزد.
نتیجهگیری نهایی
هردوی آنها خودروهای بسیار خوبی هستند و میتوانند رقبای خود یعنی
کوروت سی 7 و نیسان جیتیآر و مکلارن 650 اس و… را به چالش بکشانند ولی
بدون توجه به برند سازنده میتوان به پیروزی 458 اذعان داشت گرچه اوراکان
جایگزین گایاردو شده و میتواند همانند برادر بزرگش گایاردو رکوردها را یکی
پس از دیگری ارتقا دهد.
۹۳/۰۶/۰۲