۱۳شهریور
»» لادا وستا، از سرزمینهای شمالی
از وقتی کنسرسیوم رنو-نیسان روی آفتاواز دست گذاشت و این شرکت را به مجموعه اقماری خود افزود، می شد حدس زد که سرنوشتی مشابه داچیا و داتسون در انتظار این برند روسی کهنهکار و خودروی لادای آن خواهد بود. این به خودی خود، نتیجه مثبتی محسوب می شود و می توان تاثیر آن را در محصولات جدید یا کانسپت لادا هم دید.
سدان وستا (Vesta) که این هفته در نمایشگاه خودروی روسیه رونمایی شده، خودرویی است که اواخر سال 2015 جانشین مدل پیر و قدیمی پریورا خواهد شد. طراحی این مدل توسط استیو مارتین که قبلا برای مرسدس بنز و همچنین ولوو فعالیت میکرد، طراحی شده است. این خودرو در اصل یک خودروی صندوقدار چهار درب کلاسیک است.
نسخه پنج درب همین خودرو به صورت کراس آور و با نام XRay کانسپت 2 عرضه خواهد شد. پیشرانه این خودروها از چهار موتور جدید تشکیل شده که بین 87 تا 114 اسب بخار توان خواهند داشت.
آفتاواز این دو خودرو را روی یک پلتفرم جدید با نام لادا B خواهد ساخت که توسط شرکت مادر یعنی رنو-نیسان تدارک دیده شده است. این همان معماری و پلتفرمی است که در کلاس B و برای خودروهای نیسان میکرا، جوک، لوگان و داتسون استفاده شده است.
اما برنامه لادا برای وستا به مدل سدان خیابانی آن محدود نخواهد شد و همانند خودروسازان مطرح، یک نسخه مسابقهای و اسپرت از آن نیز تدارک دیده میشود. وستا اسپرت ویژه مسابقات WTCC در حال حاضر تنها یک طرح مطالعاتی است. اما میتواند اولین حضور لادا در فصل 2015 مسابقات WTCC را رقم بزند.
این خودرو میتواند تصویر ذهنی افراد از لادا را نیز بهبود بخشد. در واقع لادا با نمایش مدل مسابقهای وستا، تصویری چابک و جوانپسند از آن را در همان ابتدا ایجاد میکند.
۹۳/۰۶/۱۳