پروفسورها

هر چی را که دوست داشته باشید می توانید در اینجا پیدا کنید

پروفسورها

هر چی را که دوست داشته باشید می توانید در اینجا پیدا کنید

مرگ به‌همگی ما لبخند می‌زند، تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که لبخندش را با لبخند پاسخ گوییم. "اورلیوس"

طبقه بندی موضوعی
۱۶مرداد

»» بلند‌پروازی‌های فولکس‌واگن

فردیناند پِچ، مدیرعامل فولکس‌واگن، مدت‌هاست که رؤیای «بزرگ‌ترین خودروساز جهان شدن» فولکس‌واگن را در سر می‌پروراند. این گروه خودروسازی در حال حاضر دارای ‍۱۲ برند مختلف است که طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه، از خودروهای شهری تا کامیون‌های سنگین را تولید می‌کنند.

فولکس واگن، سومین خودروساز بزرگ دنیا

فولکس واگن، سومین خودروساز بزرگ دنیا


بزرگ‌ترین خودروساز در سال گذشته تویوتا بود که ۹/۹۸ میلیون دستگاه خودرو را به فروش رساند. پس از آن جنرال‌موتورز قرار داشت که آمار فروشش ۹/۷۱ میلیون بود و فولکس‌واگن با فروش ۹/۷ میلیونی پس از این دو کمپانی قرار می‌گرفت. امّا اوایل سال جاری میلادی، استراتژیست‌های کمپانی فولکس واگن برنامه‌ای برای گسترش گروه خودروسازی ارائه کرده‌اند که چندان هم رسانه‌ای نشده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که این برنامه می‌توانست حجم گروه خودروسازی را به میزان حدود ۵۰ درصد افزایش دهد و این کمپانی را تبدیل به حاکم بلامنازع بازار خودروی جهان کند. برنامه‌ای که بسیار ساده هم بوده است؛ با فرض خرید گروه خودروسازی فیات-کرایسلر (FCA)، فولکس‌واگن می‌توانست برندهای ایتالیایی و امریکایی این کمپانی را در تکمیل استراتژی جهانی خود به کار گیرد. در نتیجه، ۱۷ برند یکپارچه به عنوان جدید «اتو یونیون» شناخته شده و نزدیک به ۱۵ میلیون دستگاه خودرو در سال فروش داشتند.
اتحاد بزرگ فیات، کرایسلر و فولکس

اتحاد بزرگ فیات، کرایسلر و فولکس


امّا این برنامه بلندپروازانه، به چیزی بیشتر از بحث‌های اولیه نرسید. چراغ‌های خطر مالی در ساختمان هیئت رئیسه فولکس‌واگن در ولفسبورگ در اواخر آوریل سال جاری میلادی شروع به چشمک‌زدن کرد. باید اذعان کرد که این طرح، بزرگ‌ترین طرح ادغام خودروسازی‌ها در تاریخ صنعت خودرو بوده است؛ ولی در این شرایط، مدیریت فولکس‌واگن بیشتر از آن که در موقعیت اجرای این طرح باشند، با مشکلات مالی کنونی و احتمالی در آینده مواجه‌اند. البته گروه خودروسازی در سال گذشت ۹/۷ میلیون دستگاه خودرو فروخته که آمار بسیار بالایی نیز هست و سود خوبی را از این طریق به‌دست آورده است. ولی ۵/۹ میلیون از این آمار فروش مربوط به برند هسته فولکس‌واگن است که مطابق آمار شش ماهه نخست سال ۲۰۱۴، فروش این برند ۲ درصد کاهش داشته است. همچنین احتمال پایین‌تر رفتن فروش این برند در سال آینده نیز وجود دارد.
چهار پلتفرم اصلی فولکس و انبوهی از مدلها که روی آنها ساخته می شوند.

چهار پلتفرم اصلی فولکس و انبوهی از مدلها که روی آنها ساخته می شوند.


در همین حال، برندهای رقیبی چون تویوتا و هیوندای دارای افزایش فروش ۸ درصدی در خودروهای معتبر خود بوده‌اند و بنابراین شاید فولکس‌واگن در سال‌های آینده در وضعیت بغرنج‌تری قرار گیرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که مارتین وینترکوردن، مدیرعامل فولکس‌واگن به دنبال کاهش هزینه‌های 5.04 میلیارد یورویی در سال برای ۲۰۱۷ است. بر اساس این برنامه، ممکن است برخی از مدل‌هایی که سودآوری کمتری دارند از خط تولید گروه خودروسازی کنار گذاشته شوند. به عنوان مثال، مدل‌های Eos با فروش ۷۶۵۱ دستگاه در سال گذشته و سیروکو با فروش ۲۳۴۰۰ دستگاه می‌توانند از گزینه‌های اصلی این برنامه‌ی کاهش هزینه‌ها باشند. خانواده خودروی شهری «آپ» نیز می‌توانند تحت مطالعات این برنامه قرار گیرند. دلیل این موضوع، مهندسی پرهزینه پلتفرم NSF است که برای کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال برای مدل‌های مختلف فولکس‌واگن، اشکودا و سئات صرف می‌شود.
فولکس آپ هنوز توقعات را برآورده نکرده است

فولکس آپ هنوز توقعات را برآورده نکرده است. حتی اگر 16 نفر ظرفیت داشته باشد!


بر این اساس، حداقل در ۲ سال آینده شاهد فعالیت‌های زیادی در گروه فولکس‌واگن برای منطقی‌کردن هزینه‌های خط تولیدش خواهیم بود. بدیهی است که دیگر از موقعیت ادغام و توسعه، خبری نخواهد بود. با این حال، انتظار موفقیت زیادی از «اتو یونیون» می‌رفت. بنابر تخمین‌ها، تولید فولکس‌واگن در سال ۲۰۲۰ از مرز ۱۱/۸ میلیون دستگاه خواهد گذشت و اگر فیات-کرایسلر هم به این مجموعه اضافه شوند، تولید در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۵/۸۴ میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید. به علاوه، بسیاری از مدل‌های فیات-کرایسلر و فولکس‌واگن می‌توانستند در این حالت دارای پلتفرم مشترک باشند و راه را برای توسعه مدل‌های جدید باز کنند.
یک خودروی نا محبوب eos

خودروی نا محبوب eos


البته چنین کاری (ادغام دو گروه خودروسازی) خالی از مشکل نخواهد بود و زمان و هزینه زیادی را از تیم مدیریتی هر دو طرف به خود اختصاص خواهد داد. خودروسازی فولکس‌واگن در حال حاضر در بین ۱۲ برند خود، ۶۵ مدل خودرو تولید می‌کند وقتی با فیات-کرایسلر ادغام شود، ۵ برند و شاید ۲۵ مدل خودروی جدید در انتظارش خواهد بود. همچنین صنعت خودروی ایتالیا نیز از این امر تأثیر خواهد پذیرفت؛ زیرا آلفا رومئوهای آینده می‌بایست در کارخانه‌های فولکس‌واگن تولید شوند. برند سئات نیز که با برنامه‌های توسعه‌ی خود دست در گریبان است، احتمالاً مجبور می‌شود که کنار گذاشته شده و یا به فروش برسد.
فولکس سیروکو، جذاب اما گران

فولکس سیروکو، جذاب اما گران


امّا در شرایطی که در حال حاضر در آن قرار داریم، فولکس‌واگن هنوز می‌تواند در تعقیب تویوتا به دنبال کسب عنوان بزرگ‌ترین خودروساز باشد. جالب اینکه، این کمپانی در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی از جنرال موتورز پیشی گرفته و در مقابل فروش ۴/۹۲ میلیونی جی‌ام، فروشی برابر ۴/۹۷ میلیون دستگاه داشته است. این موفقیت شاید با تکیه بر دو برند معتبر خود، یعنی آئودی و پورشه به‌دست آمده است.
فیات زیر پرچم فولکس نخواهد آمد.

فیات زیر پرچم فولکس نخواهد آمد.


فولکس‌واگن شاید سال جاری میلادی را با رؤیای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین خودروساز جهان شروع کرده باشد، ولی با توجه به شرایطی که دارد، فعلاً تا چند سال آینده می‌بایست بیشتر به فکر کاهش هزینه‌های خود باشد تا وضعیت خود را در بازار حفظ کند.
۹۳/۰۵/۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
Mahdi_turkoglu

نظرات  (۱)

ببین چه زیاد مطلبای با حال میذاری!!!
اما حیف که ایین نت انقدر منو اذیت میکنه که دگ انرژی برا خوندنش ندارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی